Pavel Berky v projektu Romský mentor: něco dokázat a porozumět si navzájem

| Autor: - www.romea.cz | Rubrika: sdružení | Vydáno dne: 13. 2. 2013 |

Komunitní centrum Prádelna v Holečkově ulici v Praze 5 hostí již druhým rokem romského mentora – stejnojmenný integrační projekt i úspěšného módního návrháře Pavla Berkyho.

Komunitní centrum Prádelna v Praze 5 hostí projekt Romský mentor - loni v duchu tradičního romského oděvu, estetiky barev, či romské historie

Mrzne, až praští, ale „Domeček“, jak děti svému centru říkají, je plný mladých hlasů. Před třetí dorazí za „svojí“ skupinou Pavel. Promítací plátno se v příjemně zšeřelém podkroví zabarví odstíny šedesátých let – květovanými šaty, dlouhými nespoutanými účesy, nohavicemi do zvonů, symboly míru a úsměvem Janis Joplin.

Páni, říkám si, když vidím, jak parta náctiletých napjatě poslouchá vyprávění o časech, kdy mládí patřilo jejich prarodičům. Nebojí se zeptat, pokud je něco zajímá, a tak proud povídání semele i drogy, válku, náboženství nebo volnou lásku – i se všemi stíny, které k životnímu stylu hippies náleží. Pak už se ale do hlavní role dostane móda a nastane rej měření, zkracování, sešívání, vybírání látek, kombinování svršků, vplétání čelenek do vlasů. Málem bych zapomněla, že jsem tu pracovně – na návštěvě realizace projektu Romský mentor.

Něco dokázat a porozumět si navzájem

Mezinárodní projekt úspěšně probíhá zároveň v Bulharsku, Maďarsku, Makedonii a na Slovensku. Do České republiky ho přinesla organizace Open Society Foudnations (OSF) a od roku 2011 ho realizuje občanské sdružení ROMEA.

„Hlavním cílem projektu je přispět k integraci znevýhodněných dětí prostřednictvím realizace volnočasových aktivit z oblasti umění a kultury na školách,“ přibližuje koordinátorka Iva Hlaváčková.

Jedním ze styčných bodů projektu je právě úspěšný romský umělec – profesionál, který se pravidelně setkává se skupinou dětí a podle svého profesního zaměření pro ně ve spolupráci s pedagogem sestavuje program. V jeho rámci se pak děti seznamují s konkrétní činností a jejími širšími kontexty, ale hlavně samy také vymýšlejí a tvoří. Kromě rozvoje dovedností si však děti osvojují i skupinovou spolupráci a sociální kompetence, pozitivní vzor úspěšné romské osobnosti je pak motivuje k rozvíjení představ o své vlastní budoucnosti a snaze o vlastní úspěšnou dráhu.

Účast v projektu je otevřená všem dětem, a tak v neposlední řadě přispívá k vzájemnému poznávání kultury romských a neromských dětí, zvyšuje vzájemnou toleranci a napomáhá integraci ve škole.

V Prádelně ožívá móda napříč minulým stoletím

Zatímco se loňský ročník projektu Romský mentor v Prádelně nesl v duchu tradičního romského oděvu, estetiky barev, druhů materiálu, romské historie nebo indické módy a kultury, letos se Pavel se svou „mentorskou“ kolegyní – paní učitelkou Lenkou Jiroudkovou rozhodl zasvětit společná setkání výletům do historie módy dvacátého století.

A tak se v útulném podkroví Domečku díky společnému úsilí před fotografickým plátnem objevily nebo teprve objeví elegantní dívky v upnutých kabátcích s deštníky rozpustile roztočenými za zády, jako by právě vykročily z fotografií ze 40. nebo 50. let, přísní pankáči s natupírovanými číry, hiphopeři v padajících kalhotách nebo temné gothic ladies v černočerných kabátech až na zem.

Ostatně, zatímco odpoledne pokročilo, změnila se dnes Prádelna v komorní setkání návštěvníků Woodstocku. Mezi přítomnými je znát přátelská, pohodová atmosféra a radost – z kamarádů, tvoření a společného cíle. Ani na chvíli nejsem na pochybách. Jsem přece mezi dětmi květin.

Více o projektu Romský mentor naleznete na webových stránkách občanského sdružení ROMEA nebo na facebooku. Projekt plně financuje Open Society Foundations v rámci Programu umění a kultura Budapešť a probíhá v rámci Dekády romské inkluze.

#inkluze #socialnizaclenovani #Rom

#inkluze #socialnizaclenovani

Sociální začleňování (inkluze) z pohledu organizací pracujících s dětmi a mládeží je začlenění sociálně nebo zdravotně hendikepovaných dětí a mládeže do volnočasových aktivit pořádaných spolky, oddíly, kluby… apod. Cílem přitom je, aby se stali aktivními a rovnoprávnými členy skupiny. Česká rada dětí a mládeže (ČRDM) toto sociální začleňování podporuje prostřednictvím rozvoje způsobilostí, dovedností a schopností vedoucích, dobrovolníků a dalších spolupracovníků pracovat s dětmi a mládeží se specifickými potřebami v rámci volnočasových aktivit. Vytváří informační prostor pro sdílení zkušeností a předávání informací o aktivitách podporujících inkluzi dětí a mládeže.


ADAM.CZ (www.adam.cz.cz) - zpravodajský a informační servis sdružení dětí a mládeže
Adresa článku: http://www.adam.cz/clanek-2013020041-pavel-berky-v-projektu-romsky-mentor-neco-dokazat-a-porozumet-si-navzajem.html

Kliknutím Vytisknout tuto stránku