pozadi
.
hlavička ADAM.cz ČRDM
RUBRIKA: ostatní

     QR kód této stránky ->

Nový projekt na podporu vzdělávání ohrožených dětí v době pandemie

Autor: Česká asociace streetwork, z.s. – Lucie Nemešová | zařazeno: 6. 11. 2020 | zařadil/a: -maj- | přečteno 550

Článek k tématu koronaviru | Trojrozměrný model coronaviru SARS-CoV-2 (autor: CDC/ Alissa Eckert, MS; Dan Higgins, MAM; volné dílo - https://commons.wikimedia.org)Zájem rodičů o pomoc s distanční výukou dětí rapidně narostl, školám pomáhají i nízkoprahové kluby.
Výpadek ze vzdělávacího systému se týká deseti tisíc dětí...
Zavřené školy v době pandemie covid-19 postavily učitele, žáky i rodiče opět před výzvu učení tzv. „na dálku“. Některým rodinám tato výuka ale činí potíže – děti nemají dostatečné zázemí, motivaci, techniku či připojení. Ačkoli jsou školy lépe vybaveny, některé děti přesto vypadávají ze vzdělávací sítě, obzvláště ty, které se nevrátily před létem do školních lavic nebo jsou ze sociálně slabších rodin. Tyto rodiny propojují zpět se školami i dobrovolníky nízkoprahová zařízení, která nabídla svou pomoc a mají svou síť pracovníků. Děti mohou docházet na distanční výuku či doučování přímo do těchto zařízení.

Podle analýzy informačního centra o vzdělávání EDUin se zhruba deset tisíc dětí přestalo během první vlny karantény vzdělávat. Obnovení distanční výuky tak pro velkou část dětí a mladých lidí představuje riziko předčasného odchodu ze vzdělávání, s kterým má Česko nejen v sociálně vyloučených lokalitách potíže. „Dramatická situace je u studentů učebních oborů, tedy po ukončení povinné školní docházky. Místo školy si najdou brigádu, začnou vydělávat a návrat do školy, která není nijak lákavě stráveným časem. To, že nedokončí vzdělání, je dohoní v životě později,“ konstatuje Martina Zikmundová, ředitelka České asociace streetwork.

V čem je to tak problematické? Mnoho dětí během uzavření škol ztrácí kontakt se školou, se svými spolužáky a ztratí i vzdělávací návyky. Pro samotné školy je složité s takovými dětmi komunikovat, obzvláště, když už dříve do školy příliš nechodily, nebo neměly doma pro vzdělávání podporu, upozorňují odborníci. „Ještě před covidem některé školy s rodiči těchto žáků neuměly komunikovat, bez rodičů je těžké žáky k výuce motivovat,“ uvádí Petr Matoušek z České asociace streetwork a dodává, že nyní tyto děti ze vzdělávání nyní úplně vypadávají. Nejvíce ohrožené je podle něj školství ve vyloučených regionech, jsou školy, které stále ani online nevyučují. Na místní úrovni by tak bylo podle odborníků přínosné propojit vzdělávání se sociálními službami. To se nyní pilotně děje na řadě míst Česka, kde se nízkoprahová zařízení zapojila do pomoci školám a rodinám.

Iniciativu podporují zejména školy a samotní učitelé. Například Valerie Lažo, učitelka na prvním stupni základní školy, se často setkává s rodiči, kteří odmítají individuální konzultace nebo nedodržují jejich pravidelnost, což nyní způsobuje obrovské potíže. Dalším problémem, jak říká, jsou rodiče, kteří nemluví česky. Pomoc nyní nabídla nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Ta umí tyto děti a jejich rodiny nakontaktovat, díky terénní sociální práci ví, kde se děti pohybují, a s rodinami mají navázaný vztah. V současné situaci umí rodinám vysvětlit potřeby a výhody pomoci dobrovolníků s výukou online i dosud zameškanou látkou. „Děti aktivně vyhledáme, domluvíme se školou individuální plán doučování dle potřeb dítěte a rodičům vysvětlíme, co, jak a proč děláme. Tam, kde je potřeba, rodiny navážeme i na další sociální služby, jako je sociálně-aktivizační služba apod. Je důležité, aby dítě i rodina nezůstaly bez podpory. Následky propadu bychom řešili mnoho dalších let,“ doplňuje Martina Zikmundová.

V současnosti v rámci nového projektu České asociace streetwork a Nadace České spořitelny pomáhá se síťováním a znovuzapojením do vzdělávacího procesu 23 členských zařízení asociace a další se hlásí; desítky dalších zařízení pak pracují mimo tento projekt. Zvýšený zájem rodin oproti letním měsícům potvrzuje i klub Amari, Kostka Krásná Lípa, který je součástí projektu. Zatímco po jarní vlně se podle klubu zdálo, že dobrovolníků i techniky je dostatek, zejména v chudých rodinách se nyní ukazuje, že technika stále chybí. „Některé děti nemají počítače nebo tablety. Děti na prvním stupni navíc ani neumí používat programy potřebné k online výuce. Takže některé to stále musí psát na papír,“ potvrzuje také Valerie Lažo. Česká asociace streetwork proto vyzývá všechny, kdo mohou techniku poskytnout, ať se na ni obrací.


Krizový fond na pomoc dětem a rodinám ohroženým chudobou a domácím násilím Nadace České spořitelny podpořil projekt České asociace streetwork „Podpora vzdělávání dětí ohrožených sociálním vyloučením v době pandemie COVID-19“.


Česká asociace streetwork (ČAS) je střešní organizací poskytovatelů nízkoprahových sociálních služeb. Ty jsou snadno dostupné lidem a zcela zdarma. Pracují s dětmi a mládeží, s lidmi bez domova, s uživateli návykových látek a dalšími osobami v nepříznivé sociální situaci. Mimo to ČAS vzdělává a vede mnoho vlastních projektů. Před sedmi lety spustila projekt Streetwork online, v rámci něhož vznikl portál jdidoklubu.cz. Práci streetworkera tak asociace přenesla i do online prostředí. ČAS v České republice funguje od roku 1997. Více na www.streetwork.cz


#koronavirus



Související články:
V pondělí se vrátí do škol deváťáci i maturanti - 19.11.2020
Fajn poměr ceny a výkonu, ale velká nerovnost, shrnuje Bob Kartous české školství - 19.11.2020
On-line by se mělo učit maximálně tři hodiny za sebou, vzkazuje Plaga - 09.11.2020
Víte, co je to Klub anonymních záškoláků? - 05.11.2020
Co v lockdownu? Zlepšete si němčinu! - 02.11.2020
Zavřené školy? Jak je to jinde v Evropě? - 28.10.2020
Rady nejen pro pracující matky, jak během distanční výuky dětí zvládat i vlastní práci - 26.10.2020
Plaga: Pokud zpřísněná opatření nezafungují, první stupeň ZŠ se nemusí začátkem listopadu otevřít - 14.10.2020
Proč se učit venku i v době koronavirové - 13.10.2020
Výuka češtiny by si dávno zasloužila zásadní změny. Jedna taková už je na světě - 18.09.2020
Studenti pedagogických fakult pomohou žactvu s doháněním učiva - 10.09.2020
Dotazník ke vzdělávacím kurzům pro pedagogy - 09.09.2020
Webinář 7. září: Fulbright-Masaryk program pro neziskový sektor - 06.09.2020
Bohumil Kartous na ČT24: Nový školní rok - 31.08.2020
Pomoc s výdaji na školáka má být poskytnuta všem, kdo na ni mají ze zákona nárok - 27.08.2020
V Praze vzniká jednorázový freeshop pro rodiny, které mají problém zaplatit dětem pomůcky do školy - 26.08.2020
Revoluce v tělocviku: už žádné stání ve frontách, všichni se hýbou - 30.07.2020
Nový školní rok začne 1. září ve školách pro všechny žáky - 30.07.2020
Zájem o Erasmus trvá, výjezdy zrušila jen desetina studentů - 27.07.2020
Kritické myšlení a globální témata 2020/2021 - pozvánka na kurz - 12.07.2020
Provoz škol a školských zařízení o prázdninách... - 01.07.2020
On-line konference: Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ - 22.06.2020
Červnové doškolováky - nabídka ekocentra Chaloupky - 27.05.2020
MŠMT: Harmonogram uvolňování v oblasti školství – AKTUALIZOVÁNO 25. 5. 2020 - 26.05.2020
Méně učiva, méně hierarchie. Bylo by škoda, kdyby se školy vrátily k „normálu“ - 19.05.2020
Ministerstvo školství zveřejnilo termíny maturitních, závěrečných a přijímacích zkoušek - 10.05.2020
Návrat do škol zvýraznil absurdity ve vzdělávání - 07.05.2020
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského otevírá - 06.05.2020
AKTUALIZOVÁNO: Harmonogram uvolňování v oblasti školství - 02.05.2020
Dobré učitele potřebujeme! Pomáhej tím, že si čteš... - 30.04.2020
Deváťáci zpátky do lavic. O návrhu Plagy rozhodne ve čtvrtek vláda - 29.04.2020
Nominujte dobré učitele na cenu Global Teacher Prize CR 2020 - 29.04.2020
Vyhláška MŠMT o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve 2. pololetí letošního školního roku - 27.04.2020
Tisková konference ministra školství R. Plagy - brífink 15. 4. 2020 - 16.04.2020
Do školy se o prázdninách nepůjde, tábory budou nejdřív v srpnu - 15.04.2020
Školy se do konce června spíš neotevřou... - 14.04.2020
Jeden svět na školách – ONLINE VÝUKA - 31.03.2020
Nový zákon umožní posunout termíny zkoušek na VŠ - 31.03.2020
MŠMT: Zvláštní pravidla pro přijímací a závěrečné zkoušky ve školním roce 2019/2020 - 30.03.2020


vytisknout článek | přidat na Facebook Facebook | pridej.cz


Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
ADAM.cz
16. 11. 2020, 480x
ADAM.cz
15. 11. 2020, 448x
ADAM.cz
30. 11. 2020, 406x
.

Aktuální téma: #koronavirus #20letCRDM

· #100letrepubliky · #kamchodit · #sbirame · #72hodin · #tabory · #radyanavody · #foglar · #natabore · #dobrovolnici · #eyca #eyca_cz · #vanoce · #čtenářství · #zlatyamos · #hryahlavolamy


Představujeme


Mezinárodní


Pozvánky


Rozhovory





MŠMT Anopress IT České Tábory.cz Borovice.cz - Informační centrum pro dětsku rekreaci, tábory, cestování skupin a volný čas. Strukturovaný dialog s mládeží
© 2020 ČRDM | Senovážné nám. 24, Praha 1 | Kontakty | Mapa stránek | ADAM.cz na Facebooku / ADAM.cz na Twitteru / RSS ADAM.cz / ATOM ADAM.cz
Přebírání obsahu ADAM.cz. Provozuje redakční centrum ČRDM za podpory MŠMT | Tento web byl vytvořen pomocí phpRS. PDA Mapa stránek Hlavní strana Klávesové zkratky na tomto webu Na obsah stránky

--> --> --> Google+