pozadi
.
hlavička ADAM.cz ČRDM
RUBRIKA: ostatní

     QR kód této stránky ->

Pravidelný pohyb – klíč k tělesné i duševní pohodě

Autor: Prameny zdraví, z. s. – Anna Ročková, Storyhunters | zařazeno: 6. 8. 2020 | zařadil/a: -maj- | přečteno 666

Zdravotní benefity cvičení, ať už jde třeba o běhání, jógu či pouhé procházky, potvrzují jak odborníci a různé výzkumy, tak samotní provozovatelé.

Dostaňte návyk běhání do života – a získáte snad tu nejzdravější závislost, které může člověk dosáhnout (foto squeeze, Pixabay)

Pokud už pravidelně cvičíte, následující text vás jistě nejednou přiměje souhlasně přitakat a zároveň má potenciál vaši aktivitu ještě podpořit. Pokud jste se ke cvičení ještě neodhodlali, můžete zde najít onen motivační impulz, který do začátku potřebujete.

Zdravotní benefity tělesného cvičení
Jestli fyzická namáhavá práce není přímo základem vašeho zaměstnání, dnešní svět se svými technologiemi a infrastrukturou vám prakticky umožňuje nechávat své tělo ležet ladem. Pokud jde ale o naše tělesné zdraví, je podle odborníků jen málo věcí, které jsou pro něj takto prospěšné jako pravidelná fyzická aktivita. „Cvičení posiluje kosti, má schopnost snižovat krevní tlak a klidovou srdeční frekvenci, což chrání srdce a cévy,“ říká doktor Hans Diehl, odborník na zdravou výživu a životosprávu a zakladatel programu CHIP. Jde přitom jen o namátkový výběr z výhod, které nám pravidelné cvičení přináší.

V takovém obšírném seznamu bychom dále nalezli například dosažení optimální tělesné hmotnosti či zlepšení krevního oběhu. To má pozitivní vliv na naše kognitivní funkce (zahrnují kromě paměti i koncentraci, pozornost, řečové funkce, rychlost myšlení či schopnost pochopení informací, pozn. red.). Samotným velkým tématem je i zásadní zlepšení imunity. Výzkumy posledních dvou dekád přišly se zjištěním, že díky pravidelnému pohybu se výskyt infekčních onemocnění snižuje až o neuvěřitelných 50 %. Mezi takové onemocnění patří například i klasické nachlazení. Naše nepříjemné sezonní rýmy se tak mohou stát mnohem vzácnější.

Pravidelným pohybem k duševní pohodě
Když jde o naši duševní stránku, obecně se často mluví o pozitivních biochemických reakcích, které pohyb přináší. Běhání se uvádí jako lék na deprese a stres. I jednorázovým tréninkem můžete dosáhnout výrazného zlepšení nálady. Podle doktora Diehla pohyb zvyšuje životaschopnost a efektivnost ve všech oblastech života.

Robert Žižka, ředitel organizace Prameny zdraví, s odvoláním na odborný časopis Physiological Behaviour připomíná, že kupříkladu o běhání se někdy mluví jako o droze. Skutečně, při běhání dochází v našem mozku k podobnému neurochemickému odměňování jako při konzumaci návykové látky. Dostaňte návyk běhání do života – a získáte snad tu nejzdravější závislost, které může člověk dosáhnout. Pečujte o tuto závislost s rozumem a sebekontrolou a přinese vám zlepšení života i tam, kde byste to nečekali.

Odhalení kouzelného účinku cvičení
Tyto výroky o účinnosti tělesného cvičení mohou působit jako jakýsi magický efekt, který se najednou objeví. Není proto od věci tento proces zracionalizovat a podívat se na souvislosti, které k celkovému zlepšení života přispívají. Není to totiž tak, že by změna nastala náhle, najednou. Jde o řadu dílčích změn, které spolu jdou ruku v ruce. Společně pak přinášejí až terapeutický účinek.

Jestli se potýkáte se stresem a máte problém s motivací cokoliv dělat, ať už jde třeba o práci, studium, či socializaci, tak je pohybová aktivita podle ředitele Žižky mimořádně účinnou nepřímou cestou, jak tyto problémy vyřešit. Přemluvením se do pravidelné fyzické aktivity posílíte svoji sebedisciplínu a stabilizujete hormonální hladinu. „Po každém fyzickém cvičení navíc přichází hřejivý pocit úspěchu, a přispívá tak k naší spokojenosti,” uzavírá Robert Žižka.
Tento pocit úspěchu je důležitý, protože je silnou zbraní proti demotivaci. Pravidelným cvičením si snadno vytvoříte nový rituál, který si najde místo ve vašem pracovním týdnu i volném čase, zvýší vaše sebevědomí a posílí schopnost a vůli k řešení záležitostí, kterým jste se doposud vyhýbali. S trochou nadsázky lze tak říct, že rozhodnutí vydat se na první běh či kondiční procházku může být odrazovým můstkem k celkovému zlepšení našeho životního stylu a k naší spokojenosti se sebou samým.

Začít a vydržet je mimořádně odměňující
Nebudeme si nalhávat, že začít se cvičením je snadná záležitost. Ještě těžší je neskončit hned na začátku. Představte si, že jste se právě vrátili ze svého prvního běhu či procházky nebo jste právě dokončili vaši první posilovací sestavu. Cítíte se neuvěřitelně nabiti energií, ale zároveň snad velmi unaveni. V tuto chvíli je podle odborníků nejdůležitější si uvědomit, že podruhé to půjde mnohem snáze. Vašemu tělu jste totiž právě předali jasnou informaci, že jste na něj zvýšili nároky. Tělo si to uvědomí a už při druhém cvičení se vám odmění. Vydržíte déle, cviky budou snadnější. Klíčem je tedy vůle a setrvání v odhodlání.



Související články:
Terapie z obýváku: Jediné řešení v době, kdy úzkostí přibývá - 26.10.2020
Kampaň #ProPopdporu chce pomoci lidem s postižením - 17.09.2020
Co se smí a nesmí po dnešních opatřeních vlády - 12.03.2020
Mimořádné opatření - zákaz pořádání hromadných akcí s předpokládanou návštěvností nad 100 osob - 11.03.2020
Nic nového pod sluncem, aneb Pandemie v dějinách nelítostně kosily - 09.03.2020
Glosa Daniela Kroupy: Proč dělala tetička za války zásoby - 06.03.2020
Pravidla testování na koronavirus se v Česku mění - 05.03.2020
Koronavirus? Ovládá nás strach jako člověka doby kamenné, nezvládáme svoji dobu - 05.03.2020
Informace pro školy KE KORONAVIRU - 29.02.2020
Očkování bude povinné i pro soukromé školky - 13.02.2020
Seminář - Děti s ADHD - tak trochu jiné děti - 5. 2. 2020 - 22.01.2020
Evropská unie zakáže toxické zpomalovače ve spotřebním zboží! - 18.01.2020
Toxické plasty do našich domovů nepatří! - 18.01.2020
Jsou zázračně zdravé a levné. A přesto jsme na ně zapomněli a nahrazujeme je cizími potravinami - 28.08.2019
Český den proti rakovině - středa 15. května - 15.05.2019
Náctiletí trpí nedostatkem spánku. Za epidemii můžou mobily a časné vstávání - 05.05.2019
Křik, krev a mrtví. Tak vypadá havárie letadla - 19.04.2019
Tahle dřina v rytmu Bee Gees zachraňuje životy. Veselovský si vyzkoušel resuscitaci - 18.03.2019
Do nikoho kromě dětí nedýchejte, nazvrací vám do pusy, stačí masáž srdce, radí Samek - 18.03.2019
Výzva Do práce na kole bude poprvé i v Pelhřimově - 05.03.2019
Většina lidí neodmítá očkování proti spalničkám, ale kombinovanou vakcínu - 13.02.2019
Psycholog Miroslav Hudec píše o rizicích spojených s alkoholem (nejen) u vodáků a cyklistů - 04.08.2018
Brněnští veterináři prosí veřejnost o pomoc s pátráním po klíštěti pijáku lužním - 19.04.2018
Veselé (ne)čokoládové Velikonoce - dTest - 27.03.2018
První pomoc v mobilu - aplikace od Českého červeného kříže - 12.01.2018
Znáte portál Mladý zdravotník? - 11.01.2018
Svoji podporu oprávněných zájmů dětí a mládeže nevzdávám - 16.11.2017
Na tábor či na lyžařský výcvik má dítěti stačit jedno lékařské potvrzení platné dva roky - 02.11.2017
Zuby našich dětí: Jak je správně čistit - 11.01.2017
Škola začala chystat žákům snídaně. Uspěla, její model kopírují další - 17.12.2016
Už za týden rozhodne Štrasburský soud o právu žen na domácí porod - 12.11.2016
Vítězem Ekotopfilmu se stal snímek o významu mikroorganismů na přirozený porod - 30.10.2016
Čtyřleté neočkované dítě do školky nesmí, pětileté už musí. Jak to? - 07.10.2016
Prevence dětských úrazů zaznamenává úspěchy - 11.09.2016
Éčka v potravinách mohou ovlivňovat pozornost dětí... - 15.08.2016
Nová porucha příjmu potravy postihuje nejčastěji děti a dospívající - 21.07.2016
Alzheimer poradna Vysočina nabízí konzultace i během léta - 23.06.2016
Zapomeňte na filmy! - 15.06.2016
Seber se a vypadni! - 14.06.2016
Duševně nemocní jsou méně nebezpeční, než si většina myslí... Projekt mění postoje studentů - 11.06.2016
Kam kráčí české porodnictví? – aneb Klíčem ke změně jste vy, rodiče - 17.05.2016
Jak bezpečně odstranit klíště 3 - 15.05.2016
Předpověď aktivity klíštěte obecného na území České republiky - 14.05.2016
Festival o těhotenství, porodu a rodičovství - nabídka (nejen) pro školy - 13.05.2016
Jak bezpečně odstranit klíště 2 - 12.05.2016
Jak bezpečně odstranit klíště 1 - 12.05.2016
Česko svítí modře! Šance Dětem: Příběh Zity - dívky s dětským autismem - 07.04.2016
Nejsem nevychovaný, jsem autista... - 06.04.2016
Autismus a Michal Roškaňuk: "Neurodiverzita - cesta k novým řešením..." - 05.04.2016
Komunikace s lidmi s poruchou autistického spektra - 04.04.2016
Jíte částečné salámy a náhražkový sýr? Používejte selský rozum, radí Pavel Maurer - 03.04.2016
Začíná kampaň Česko svítí modře, má zvýšit povědomí o autismu - 02.04.2016
AKTUALIZOVÁNO: Neboříme systém povinného očkování... - 29.03.2016
Senátní novela o očkování dětí ve Studiu 6 ČT - 28.03.2016
Neboříme systém povinného očkování, chceme jen odstranit zjevné nelogičnosti - 25.03.2016
Na potřebu dostatečného odpočinku má upozornit Světový den spánku 18. března - 18.03.2016


vytisknout článek | přidat na Facebook Facebook | pridej.cz


Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
.

Aktuální téma: #koronavirus #20letCRDM

· #100letrepubliky · #kamchodit · #sbirame · #72hodin · #tabory · #radyanavody · #foglar · #natabore · #dobrovolnici · #eyca #eyca_cz · #vanoce · #čtenářství · #zlatyamos · #hryahlavolamy


Představujeme


Mezinárodní


Pozvánky


Rozhovory





MŠMT Anopress IT České Tábory.cz Borovice.cz - Informační centrum pro dětsku rekreaci, tábory, cestování skupin a volný čas. Strukturovaný dialog s mládeží
© 2020 ČRDM | Senovážné nám. 24, Praha 1 | Kontakty | Mapa stránek | ADAM.cz na Facebooku / ADAM.cz na Twitteru / RSS ADAM.cz / ATOM ADAM.cz
Přebírání obsahu ADAM.cz. Provozuje redakční centrum ČRDM za podpory MŠMT | Tento web byl vytvořen pomocí phpRS. PDA Mapa stránek Hlavní strana Klávesové zkratky na tomto webu Na obsah stránky

--> --> --> Google+