Jak takzvaní šmejdi mohou ničit život seniorům, ukáže letos vůbec poprvé soutěž Spotřebitelskoprávní moot court. Budoucí právníci si v simulovaném soudním procesu vyzkouší roli advokátů nanečisto.

    Jejich výkony u fiktivního soudu bude hodnotit odborná porota z řad soudců, akademiků a dalších odborníků. Celostátní soutěž vyhlašuje spotřebitelská organizace dTest pro všechny vysokoškolské studenty právnických fakult v České republice.

    Moot courty přinášejí jedinečnou možnost zlepšit argumentační dovednosti, odborné znalosti i týmovou spolupráci budoucích právníků. „Jde o profesně nejpřínosnější mimoškolní aktivity, ve kterých si studenti vyzkouší roli advokátů nanečisto,“ říká Svatava Veverková, vedoucí právní poradny spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Snažíme se vzdělávat nejen studenty, ale i širokou veřejnost. Soutěžní případ jsme vytvořili na základě reálných příběhů spotřebitelů, kteří se v minulosti obrátili na naši spotřebitelskou poradnu.“

    Hlavní roli v soutěžním případu sehrává spotřebitelka Věra, které zazvoní u dveří podomní prodejkyně. Slíbí jí, že pro ni v aukci sežene levnějšího dodavatele elektřiny a plynu. Vše zcela zdarma. Protože má paní Věra malý důchod, ihned souhlasí. Nový dodavatel se jí ale vůbec nezamlouvá. Když s ním chce smlouvu zrušit, čeká ji překvapení. Podomní prodejkyně paní Věře naúčtuje smluvní pokutu deset tisíc korun za maření dodávek energií. Tím pro paní Věru začíná peklo na zemi kvůli neustálému obtěžování vymahači, kteří jí navíc vyhrožují exekucemi.

    Soutěž má písemnou a ústní část. „V prvním kole se studentů ptáme, zda má podomní prodejkyně nárok na uhrazení smluvní pokuty, nebo zda může seniorka smlouvu s dodavatelem zrušit bez sankce. Budoucí právníci nemají lehkou úlohu. Každý tým oproti reálné praxi nehájí zájmy pouze jednoho klienta, ale musí vypracovat podání za obě strany,“ upřesňuje Svatava Veverková. Zadání soutěžního případu doplňují přílohy, ve kterých soutěžící najdou klíčové dokumenty podobně jako v reálném soudním spise.

    Spotřebitelskoprávní moot court vyhlašuje dTest pro studenty právnických fakult všech vysokých škol v České republice. Přihlásit se mohou týmy o dvou až čtyřech členech prostřednictvím formuláře umístěného na webové stránce www.spotrebitelskymoot.cz až do 15. října. V první fázi čeká studenty odevzdání písemných podání adresovaných fiktivnímu soudu, a to jak za žalobkyni spotřebitelku Věru, tak za žalovanou společnost.

    Šestnáct nejlepších týmů postoupí do celorepublikového ústního kola, které bude probíhat dne 29. listopadu tohoto roku. „Losem každému týmu určíme, zda bude v ústním kole hájit zájmy paní Věry, nebo podomní prodejkyně. Dopředu od nás také dostane písemné podání protistrany, aby se mohl připravit,“ vysvětluje Svatava Veverková. Jednání ve Spotřebitelskoprávním moot courtu bude velmi podobné tomu reálnému. Zahájí ho soud, následně vyzve právního zástupce žalobkyně, aby přednesl žalobu. Poté se k žalobě vyjádří právní zástupce žalované. Bodově se hodnotí písemné i ústní kolo soutěže, vítězem se stane tým s celkově nejvyšším počtem bodů. Vedle vítěze soutěže porota vybere rovněž tým, který zpracoval nejlepší písemné podání, a zvolí také nejlepšího řečníka ústní části.

    Problémům s energetickými aukcemi se dTest věnoval již v minulosti. Pracovníci dTestu věří, že čím více se o moot courtu bude mluvit, tím je větší pravděpodobnost, že klesne i úspěšnost podomních prodejců, protože se téma dostane do povědomí nejen mladých spotřebitelů.
    Více informací o soutěži včetně složení odborné poroty a podrobných pravidel naleznete na www.spotrebitelskymoot.cz.


    dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
    Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.


     

    Autoři