pozadi
.
hlavička ADAM.cz ČRDM

     QR kód této stránky ->

Reklamu u influencerů pozná jedno dítě z deseti. Rodiče by měli kontrolovat, koho jejich děti sledují

Autor: Lenka Zemanová | zařazeno: 19. 7. 2019 | přečteno 487

Rodiče by měli pečlivě hlídat, jaké vzory si jejich děti vybírají...

Youtuber Kovy natočil výuková videa pro školy na téma fake-news (JSNS)

Je mu teprve sedm let, ale už teď za rok vydělá několikanásobně víc peněz než normální člověk za celý život. A to jenom tím, že si hraje. Jeho kanál na sociální síti Youtube pravidelně sleduje 18 milionů lidí z celého světa a Ryan Kaji je díky tomu nejlépe placeným youtuberem na planetě. Ročně utrží kolem 22 milionů dolarů. „Jsem zábavný a vtipný,“ vysvětluje důvody, proč je tak populární. Ve videích rozbaluje nejrůznější hračky a ukazuje ostatním, co všechno dovedou.

A děti samozřejmě po výrobcích, které vidí na videu, okamžitě zatouží. Na podobném principu fungují kanály všech youtuberů nebo dalších influencerů.
„Je to nový způsob, kterým firmy propagují svoje zboží. Jedná se o velice účinnou reklamu. Lidé influencery sledují z vlastního zájmu, váží si jejich názoru. Proto je pro ně přirozenější uvěřit tomu, že věc, kterou jejich vzory ukazují, je opravdu dobrá a nedokážou se bez ní obejít,“ říká marketingový ředitel poskytovatele internetu netbox Lukáš Pazourek.

Podobná sdělení přitom velmi často cílí na děti. Průzkum Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze přitom ukazuje, že skrytou reklamu na internetu pozná jen jedno dítě z deseti. Podle výzkumu, který zpracovávala agentura Ipsos, 58 procent zkoumaných dětí mezi devíti a patnácti lety sleduje youtubery a blogery často. Pouze každé desáté dítě přitom poznalo, který příspěvek jejich oblíbeného influencera je sponzorovaný. „Když se měly děti zamyslet nad účelem obrázku a vybrat si jednu ze čtyř možností, polovina dětí uvedla, že hlavním cílem obrázku je ukázat influencera, který se má dobře – pouze 31 % dětí zaškrtlo možnost, že se jedná o reklamu,“ popisují v tiskové zprávě autoři průzkumu, do kterého se zapojilo 330 dětí.

Podle spoluautora knihy Dítě v síti Jana Müllera platí jednoduchá úměra – čím více času děti stráví u počítače, tím větší profit z nich mají velké světové firmy. „Děti navíc neumí rozpoznat, které zprávy jsou pravdivé a které ne. Je potřeba jim v tomto směru radit,“ myslí si Müller. Všechno, co youtubeři říkají a dělají, mají děti tendenci považovat za pravdu. Ke svým vzorům totiž vzhlížejí a ani nepřemýšlí nad tím, že by jim mohly lhát. „Každý mladý hledá svého hrdinu, někoho, ke komu může vzhlížet. Dříve to byl Přemek Podlaha, Kostkáč, dneska jsou to influenceři,“ vysvětluje Jonáš Čumrik, který na internetu vystupuje pod pseudonymem Johnny Machette.

Rodiče by ale měli pečlivě hlídat, jaké vzory si jejich děti vybírají.
Velká kritika se nedávno snesla například na hlavu populárního youtubera a parkouristu Taryho, který urazil svého dětského fanouška. Na jeho otázku, proč má tak drahé oblečení, Tary nevybíravě odpověděl, že nemá drahé oblečení. „To jen ty máš málo peněz,“ vysvětlil osmiletému chlapci. Za arogantní poznámku sklidil youtuber kritiku mnoha influencerů i široké veřejnosti a přišel o desetitisíce fanoušků na sociální síti.
„Mám malého bráchu a dokážu si představit, co to může dítěti způsobit. V tomto věku neznají ironii, malého kluka ztrapnil. Má trauma z toho, že si nemůže koupit něco od oblíbeného youtubera a ten ho pak ztrapní, že nemá peníze,“ odsoudila Taryho youtuberka a bloggerka vystupující pod jménem Shopaholic Nicol.
Podobně vnímal Taryho přešlap i youtuber Karel Kovář alias Kovy. „A dnes si, milé děti, ukážeme parkourový skok na morální dno,“ komentoval celou situaci na svém Twitteru.

Youtuber Kovy se snaží na své fanoušky působit spíš pozitivně a nepropaguje konkrétní výrobky ve svých příspěvcích často Právě Karel Kovář se snaží na své fanoušky působit spíš pozitivně. Vyvrací nejrůznější fake news, vybízí mladé, aby se zajímali o svět kolem sebe, a nabádá je, aby věnovali pozornost i politické reprezentaci země. Kovyho dokonce časopis Forbes označil za devátého nejvlivnějšího Čecha na sociálních sítích. Kovář sice nepropaguje konkrétní výrobky ve svých příspěvcích často, ale i v jeho videích lidé reklamu najdou.

Podle Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a Sdružení pro internetový rozvoj by měli influenceři každý placený příspěvek jasně označit a usnadnit tak především dětem orientaci v online světě. Podle odborníků však jen někteří influenceři spolupráci s firmami otevřeně přiznávají. Univerzita proto formulovala pravidla pro označování reklamy na sociálních sítích. Neoznačený obsah lze totiž považovat za skrytou reklamu. Pravidla pro označování placené spolupráce je možné najít na webu Férováreklama.cz, který spustili vědci a studenti Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

http://ferovareklama.cz/



Související články:
Bezpečně na vodě - 08.08.2019
Zmije letos uštkla už nejméně 15 lidí. Ránu nezaškrcujte ani nevysávejte - 07.08.2019
U počítačových her dokážou strávit i třetinu dne. Je to porucha, míní Světová zdravotnická organizace - 05.07.2019
Začíná další ročník celostátní preventivně-kontrolní akce HAD 2019 (Hazard, alkohol a děti) - 21.06.2019
Konference Lidé v síti - 18.06.2019
Internet je dobrý sluha, ale špatný pán... - 18.06.2019
Otestujte se: jezdíte bezpečně? - 15.06.2019
Úspěch dětí v kolektivu se odvíjí od jejich aktivity na sociálních sítích - 25.05.2019
Jak dostat dítě od displeje? 10 tipů od expertů pro rodiče - 27.02.2019
Konference: Cyber Dialogue - 24.02.2019
Jak fungují dezinformace? Vysvětlí nová videosérie - 18.02.2019
Na novou dobu nejsme připraveni, říká Kovy. S Člověkem v tísni vytáhl proti fake news - 29.01.2019
Duel europoslance Zahradila a mluvčího českých elfů Kartouse o trollech a cenzuře na internetu (Video: Seznam.cz) - 28.01.2019
Psi vystresovaní z ohňostrojů často končí v útulcích - 30.12.2018
Co je to Fakescape? - 07.11.2018
Jak postupovat při ošetření krvácejících ran - 05.11.2018
Novinka pro motoristy: chudší lékárnička i povinná výbava - 03.10.2018
Hazard, alkohol a děti - HAD 2018 - 02.10.2018
V Šárce se již popáté šlapalo násilí na paty - 28.09.2018
Šikana nesmí být tabu - 26.09.2018
Streetworkeři se u teenagarů častěji potkávají s agresí. Děti a mladí lidé - oběti i pachatelé - 01.09.2018
Informace k ochraně osobních údajů ve vztahu ke zveřejňování fotografií z činnosti dětských spolků - 13.07.2018
Na sociální sítě až od 15 let. Sněmovna věk pravděpodobně nesníží - 18.06.2018
Účet na sociálních sítích pro děti do 15 let jen se souhlasem rodičů, žádá návrh zákona o osobních údajích - 06.04.2018


vytisknout článek | přidat na Facebook Facebook | pridej.cz


Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
.

Aktuální téma: #20letCRDM

· #100letrepubliky · #kamchodit · #sbirame · #72hodin · #tabory · #radyanavody · #foglar · #natabore · #dobrovolnici · #eyca #eyca_cz · #vanoce · #čtenářství · #zlatyamos · #hryahlavolamy


Představujeme


Mezinárodní


Pozvánky


Rozhovory





MŠMT Anopress IT České Tábory.cz Borovice.cz - Informační centrum pro dětsku rekreaci, tábory, cestování skupin a volný čas. Strukturovaný dialog s mládeží
© 2019 ČRDM | Senovážné nám. 24, Praha 1 | Kontakty | Mapa stránek | ADAM.cz na Facebooku / ADAM.cz na Twitteru / RSS ADAM.cz / ATOM ADAM.cz
Přebírání obsahu ADAM.cz. Provozuje redakční centrum ČRDM za podpory MŠMT | Tento web byl vytvořen pomocí phpRS. PDA Mapa stránek Hlavní strana Klávesové zkratky na tomto webu Na obsah stránky

--> --> --> Google+