Poslanci loni schválili novely několika zákonů, které jsou klíčové pro účast veřejnosti v rozhodování o životním prostředí.

    Změny s sebou přinášejí novinky v oblasti ochrany dřevin před nesmyslným kácením kvůli stavbám i v případě adekvátní náhradní výsadby.

    Silničáři se v mnoha případech kvůli výměně starých stromů podél silnic za mladé dostávají do křížku s dopravní policií, která uložené náhradní výsadbě brání kvůli ohrožení bezpečnosti provozu.
    Správcům komunikace pak hrozí pokuty v řádech milionů korun v případě sázení i nesázení. Řešením má být návod pro správce komunikací, který podle vládního plánu adaptace na změnu klimatu připraví ministerstva životního prostředí a dopravy.

    „K takovému sporu došlo nedávno na Chrudimsku. Protože však příslušné úřady mezi sebou nemluvily, dospěla celá záležitost až k soudu. Ten se postavil na stranu stromů. Neuznal argument, že vysazené stromy tvoří pevnou překážku, kterou lze podle zákona o pozemních komunikacích umístit jen se souhlasem policie. Novým výsadbám u silnic ale i nadále brání chybějící zákon o odvodech, komplikované vlastnické vztahy k pozemkům podél silnic, zastaralé technické pokyny k obnově a údržbě stromů podél silnic,“ komentuje situaci RNDr. Marcela Klemensová, vedoucí kampaně Zachraňme stromy z Arniky.

    Výsadbu stromů kolem silnic však požaduje Národní akční plán adaptace na změnu klimatu z loňského roku. Podle něj mají ministerstva životního prostředí a dopravy za úkol připravit metodiku pro správce komunikací. Doplní je finančními nástroji na výsadbu, následnou péči i na výkupy silničních pomocných pozemků ve veřejném zájmu na obnovu a rozvoj silniční doprovodné a funkční vegetace. Na silničářích bude výběr a výsadba dřevin ve vhodné vzdálenosti podél silnic, jejich inventarizace a údržba.

    V podobných případech, jako byl ten na Chrudimsku, by měl na problém pro bezpečnost provozu upozornit už projektant. Vyjádření silničního správního úřadu by si tak mohli vyžádat silničáři už před podáním žádosti o kácení. Stejně tak si je mohl vyžádat orgán ochrany přírody v průběhu řízení. Konečné rozhodnutí je ale vždy na něm.

    Plošné odstraňování stromů od silnic bezpečnost silničního provozu nevyřeší. Příčinami dopravních nehod jsou podle policejních statistik nejčastěji nepozornost řidičů a nepřiměřená rychlost, nikoliv stromy podél silnic. Náraz do pevné překážky, kterou může být i strom, je pak už jen důsledkem špatné jízdy řidiče. Mezi systémová opatření, která snižují počty dopravních nehod, patří snížení rychlosti jízdy v alejích, reflexní nátěry či odrazky na kmenech, svodidla v rizikových místech, výsadba stromů v bezpečné vzdálenosti od vozovky, ale také výuka jízdy alejemi v autoškole.

    Správně vysazované a udržované stromy podél silnic jednoznačně chrání silnice před extrémními výkyvy počasí, které poslední dobou zažíváme čím dál častěji. Během tropických dní chrání povrch vozovky před poškozením horkem, během přívalových dešťů zpevňují zem a zadržují vodu, v zimě chrání před silnými větrnými poryvy a sněhovými jazyky.

    http://arnika.org

    Zpravodaj Arniky pro přátele stromů č. 063, únor 2018,
    má název: Naučme se bránit zbytečnému kácení stromů

    Národní akční plán adaptace na změnu klimatu je k dispozici na webu Ministerstva životního prostředí.

    Autor