Od pondělí začal Člověk v tísni nabízet na svém e-shopu nové dárky, které pomáhají v nejchudších zemích světa. Češi už v charitativním e-shopu nakoupili pomoc za šest milionů korun. Hitem letošních vánoc jsou ovce, kamna a záchody.

    Den od nasazení nových certifikátů si Skutečné dárky koupilo 503 dárců a za jediný den tak poslali přes 530 tisíc korun, což je nejlepší výsledek za čtyřleté trvání projektu. „Od začátku roku už lidé nakoupili pomoc v hodnotě šesti milionů, ale největší prodeje očekáváme v nejbližších dnech. Těsně před Vánocemi totiž už nestihneme poslat dárky poštou, takže dárci je radši kupují o pár dní dříve,“ vysvětluje Tomáš Vyhnálek, vedoucí projektu Skutečný dárek.
    Z nových dárků si lidé během prvního dne nakoupili 88 ovcí, 82 kamen a 75 záchodů. Zájem je tradičně o zvířata, zvlášť o kozu, kterých se prodalo 149. „Koza se trochu stala maskotem celé kampaně. Během roku se ale ukázalo, že v řadě zemí jsou pro farmáře užitečnější ovce, které jsme proto letos zařadili do nových dárků,“ říká Vyhnálek.

    „Skutečný dárek“ od společnosti Člověk v tísni: Koza dokáže zachránit životy dětí a zlepšit živobytí celé rodiny Stejně jako v minulých letech budou dárky nakoupené v e-shopu pomáhat například vesničanům postiženým suchem nebo zlepšovat podmínky hygieny, díky kterým každoročně zemře několikanásobně více lidí, než ve všech ozbrojených konfliktech dohromady. Jedním z úspěšných dárků se staly i jednoduché záchody, které Člověk v tísni staví například v Afghánistánu, v Etiopii, v Angole nebo Kongu.

    „Skutečný dárek“ od společnosti Člověk v tísni: jednoduchý záchod dokáže zachránit životy před nakažlivými onemocněními Miliarda lidí je stále bez záchodu
    Žádný jiný vynález za posledních 200 let nezachránil tolik životů jako právě záchod. „Více než miliarda lidí nemá záchod a chodí vykonávat potřebu do křoví v okolí svých příbytků,“ vysvětluje Vyhnálek. To způsobuje šíření životu nebezpečných průjmových a respiračních onemocnění. A většina z nich žije v subsaharské Africe a v Asii, kde Člověk v tísni pracuje na rozvojových projektech. “Výstavba levného záchodu může skutečně přispět k rozvoji celých komunit a zachránit životy lidí ohrožených nemocemi,“ říká Vyhnálek.

    Podle údajů OSN zemře kvůli nedostatečné sanitaci více než 4000 lidí denně. A nejčastěji děti do 5 let věku. Nemoci jsou také důvodem, proč dospělí nemohou chodit do zaměstnání, nemocné děti chybí ve škole a zaostávají. Stavba záchodů u škol má také pozitivní dopad na školní docházku dívek.
    Bez hygienicky čistých a oddělených záchodů dívky během asi pěti dnů v měsíci, kdy menstruují, nenavštěvují školu. Totéž platí pro jejich učitelky. Do afrických škol, kde záchody nejsou, přestává v pubertě chodit asi desetina dívek. Bez kvalitního vzdělání tak ztrácejí šanci na lepší budoucnost. „Vzdělaná žena má přitom pro rozvoj země neocenitelný přínos. Dokáže se lépe postarat o zdraví sebe i svých dětí, čím se snižuje dětská úmrtnost a odkládá i věk prvního porodu. Rodiny pak mají méně dětí a lépe se uživí,“ popisuje jeden z důsledků Marie Hokrová z Člověka v tísni, která vede kampaň Cena vody. „Dívky, které nechodí z jakéhokoliv důvodu do školy, mnohem častěji končí v práci, která je často nebezpečná pro jejich zdraví i pro jejich budoucnost.“ Sanitace je podle Hokrové jedna z nejlepších investic do rozvoje.

    Člověk v tísni Práce v cílových zemích se kromě výstavby záchodů zaměřuje i na osvětovou činnost – místní lidé si musí chtít záchod sami postavit. Záchod je symbolem statusu, se kterým pracují i rozvojové projekty. „Chodí se po vesnici a ukazují se domácnosti, které mají hezké latríny. Srovnávají se s těmi, kdo chodí ven. Kmenový vůdce, stařešina, ten záchod má a nemusí se schovávat ve křoví. Záchod je stejný symbol bohatství, jako když my máme na zahradě zaparkovaný Rolls-Royce,” říká Jan Faltus, expert na oblast vody a sanitace z Člověka v tísni.

    „Skutečný dárek“ od společnosti Člověk v tísni: Koza dokáže zachránit životy dětí a zlepšit živobytí celé rodiny Jak funguje Skutečný dárek v praxi?
    „Zvířata i materiál vždy nakupujeme v zemích, kde je rozdáváme, abychom se vyhnuli zbytečným nákladům na dopravu,“ popisuje fungování Skutečného dárku Tomáš Vyhnálek. „Nápady na dárky vycházely z potřeb misí. Záchody jsme si nevymysleli, odpovídají skutečným potřebám lidí a reálně jim pomáhají,“ říká Vyhnálek.

    Fotografie z distribucí Skutečných dárků:
    https://plus.google.com/photos/110239140719140827870/albums/5818006504254158385?banner=pwa

    Nákupem záchodu přispějí dárci do programu „voda“ a za jejich dar bude koupen materiál na výstavbu jednoduché hygienické latríny. Pokud bude ale v dané chvíli prodáno více certifikátů než kolik bude potřeba záchodů, nakoupí Člověk v tísni například kanystry na vodu, vodní filtry nebo ruční pumpy. V Etiopii zasažené katastrofálním suchem tak byly za prostředky z programu Voda v loňském roce opraveny vodní zdroje a Člověk v tísni rozdal tamním lidem 25 000 kanystrů. Podobně fungují i programy Obživa, Školy a Zdraví.

    Projekt Skutečný dárek podpořily společnosti BBDO, Mediacom a Fleichman, Česká televize, týdeník Respekt a webový portál ČSFD. Celá kampaň byla zaplacena generálním partnerem, firmou Optreal, a peníze dárců mohou být proto plně vynaloženy na poskytování pomoci.

    Souhrnné informace o využití Skutečných dárků v roce 2012:
    http://www.skutecnydarek.cz/pages/jak_pomohl_2012/

    Autoři