Evropské fórum mládeže představilo v pátek 26. října v Bruselu v Evropském hospodářském a sociálním výboru výsledky studie, kterou pro ně zpracovala University of Bath a GHK Consulting.

    Studii Dopad neformálního vzdělávání v mládežnických organizacích na zaměstnanost mladých lidí naleznete celou na http://issuu.com/yomag/docs/reportnfe_print

    Zpracovatelé konzultovali 245 organizací dětí a mládeže, provedli průzkum s více než 1300 mladými lidmi a řadu fokusních skupin se zaměstnavateli z celé Evropy. Závěr je jasný: dlouhodobá, pravidelná činnost ve sdruženích dětí a mládeže rozvíjí měkké kompetence – pět ze šesti, jež zaměstnavatelé nejčastěji vyžadují: komunikaci, týmovou spolupráci, rozhodování, organizační dovednosti a sebevědomí. Ti mladí lidé, kteří se účastní projektů se zahraničním přesahem, pak navíc rozvíjejí jazyk, interkulturní a vůdčí dovednosti.

    Představení studie Dopad neformálního vzdělávání v mládežnických organizacích na zaměstnanost mladých lidí v Evropském hospodářském a sociálním výboru (foto YFJ) Zkušenosti v organizacích dětí a mládeže a dovednosti, které v nich rozvíjejí, oceňují zaměstnavatelé hlavně u mladých lidí, kteří mají malé nebo žádné formální pracovní zkušenosti. Tím tato dobrovolná činnost přispívá k přechodu mladých lidí ze školy na trh práce. Jak řekla zástupkyně Microsoftu: „Zaměstnavatelé stále častěji hledají v životopisech žadatelů o práci „dobrovolnický prvek“. Je povinností zaměstnavatelů podporovat zapojení do organizací dětí a mládeže“.

    Představení studie Dopad neformálního vzdělávání v mládežnických organizacích na zaměstnanost mladých lidí v Evropském hospodářském a sociálním výboru (foto YFJ) Studie přinesla také řadu doporučení, mj.:
    • Investovat do neformálního vzdělávání – jeho kvalita a dostupnost všem mladým lidem, stejně jako zvýšená mobilita, jsou klíčové pro zvýšení dopadu na zaměstnatelnost mladých lidí.
    •Úřady práce, zaměstnavatelé a personalisté musí znát výhody zapojení mladých lidí v organizacích dětí a mládeže a brát v potaz jejich kompetence získané neformálně při výběru zaměstnanců.
    • Mladí lidé by měli mít k dispozici kariérové poradenství, koučink a podporu k účinnému využívání získaných dovedností a dobrovolnických zkušeností při své prezentaci během přijímacích řízeních.

    Výsledky studie korespondují mj. i s českou Analýzou postoje zaměstnavatelů a vzdělavatelů k uznávání neformálního vzdělávání – tu lze nalézt na: http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA6-UNV/analyza-postoje-vzdelavatelu-a-zamestnavatelu-k-uznavani-neformalniho-vzdelavani.pdf

    Evropská komise představila v září návrh Doporučení Rady o uznávání neformálního a informálního učení (viz http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/informal_en.htm)
    Momentálně jej projednává Výbor pro vzdělávání Rady, aby jej připravil k přijetí ministry zodpovědnými za vzdělávání.

    S využitím tiskové zprávy Evropského fóra mládeže zpracoval Pavel Trantina, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru, jenž prezentaci studie v prostorách EHSV hostil a zahajoval.

    Autor