Letošní ročník soutěže Žihadlo byl již třetím v pořadí (FOTO: Lucie Celbová)Ve čtvrtek 12. listopadu se ve večerních hodinách v ústřední budově ČSOB poblíž metra Radlická na Praze 5 uskutečnilo slavnostní vyhlášení výsledků soutěže Žihadlo roku 2009. Jednalo se o volbu nejlepší veřejně prospěšné mediální a reklamní kampaně. V kategorii Nejlepší internetový projekt odbornou porotu velmi zaujala i Česká rada dětí a mládeže. Se svými internetovými stránkami Bambiriáda 2009 se jí podařilo umístit se mezi třemi nejlepšími. Velký dík a uznání tedy v tomto ohledu patří především grafikovi zmíněného webu Aleši Prstkovi.

    Slavnostním večerem diváky provedli Štěpánka Duchková a Marek Šedivý (FOTO: Lucie Celbová)Soutěž „Žihadlo“ organizuje obecně prospěšná společnost Neziskovky.cz. Letos se konal již třetí ročník této akce. Jedním z moderátorů, kteří slavnostním večerem provázeli, byl ředitel společnosti Neziskovky.cz Marek Šedivý. Po jeho boku se coby ženská polovina moderátorského dua postavila populární Štěpánka Duchková. V rámci soutěže „Žihadlo roku 2009“ byly vyhlášeny kategorie Nejlepší televizní spot, Nejlepší rozhlasový spot, Tištěná reklama, dále již uvedený Nejlepší internetový projekt a také Zvláštní cena společnosti Neziskovky.cz a týdeníku Strategie.

    Nejúspěšnějším se na Žihadle roku 2009 stal Člověk v tísni s propagací filmového festivalu Jeden svět (FOTO: Lucie Celbová)První místo v kategorii Nejlepší televizní spot získala společnost Člověk v tísni za video natočené k propagaci festivalu dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět. Stejná kampaň se umístila také na prvním místě v kategorii Tištěná reklama. Kampaní, která porazila dílo České rady dětí a mládežeBambiriáda 2009“ v kategorii Nejlepší internetový projekt, se stala kampaň Sdružení Linky bezpečí nazvaná „Richard má problém“. Z přihlášených rozhlasových spotů porotu nejvíce zaujala nahrávka s názvem „Rande naslepoNadačního fondu Českého rozhlasu. Zvláštní cena společnosti Neziskovky.cz a týdeníku Strategie byla předána zástupcům společnosti Rozmarýna za plakátovou kampaň propagující kavárnu Rozmar, kde jsou zaměstnáváni mladí dospělí z dětských domovů, kteří již dosáhli věku 18 let a musejí tudíž dětské domovy opustit. Většina z nich se tak ocitá ve značně obtížné situaci. Zařazení těchto lidí do běžné společnosti bývá leckdy dosti problematické. Tyto problémy se samozřejmě týkají i hledání prvního zaměstnání.

    Marek Šedivý - ředitel společnosti Neziskovky.cz - se ujal také moderování celého programu (FOTO: Lucie Celbová)Byť porotci často ohodnotili pozitivně i kampaně menších neziskových organizací, na stupně nejvyšší nakonec dosáhly větší neziskové organizace, které své kampaně realizují ve spolupráci se zavedenými reklamními agenturami,“ komentoval rozhodnutí poroty ředitel pořádající organizace Neziskovky.cz Marek Šedivý. Sdělil také, že kampaní přihlášených do soutěže bylo letos méně než v předchozích ročnících. Tato skutečnost podle něj vyplývá mimo jiné i ze současné celkové ekonomické situace, která se samozřejmě odráží rovněž ve fungování neziskových organizací. V roce 2009 se tak do soutěže „Žihadlo“ přihlásilo 17 organizací. V odborné porotě zasedli zástupci neziskového sektoru, médií, PR a reklamních agentur a též firem, které neziskový sektor dlouhodobě podporují. Při posuzování jednotlivých kampaní porota hodnotila převážně kreativitu, účelnost zvolené komunikační strategie a vliv kampaně na vybrané cílové skupiny.

    Original Rhythm Team rozpohyboval publikum i oba moderátoryProgram slavnostního večera byl pojat velmi neotřelým způsobem. Publikum mělo příležitost zapojit se do tzv. korporátního bubnování. Na pódiu tak během večera několikrát vystoupilo hudební duo projektu Original Rhythm Team, které se tomuto stylu hraní na bubny věnuje. Publikum bylo rozděleno do dvou částí – pro členy první skupiny byly u jejich sedadel připravené bubny, pro členy druhé skupiny zase rytmické nástroje. Original Rhythm Team zde zastupovali dva hudebníci – slečna houslistka a mladý bubeník. Ten se ujal vedení publika, jež se mu podařilo přimět k zapojení se do společné aktivity. Nutno říci, že publikum vypadalo velmi spokojeně a zdálo se, že jej hra na bubny a rytmické nástroje za dirigování mladíka z Original Rhythm Teamu skutečně baví. Hudební duo tak společně s publikem vytvořilo velmi intenzivní atmosféru. Projekt tzv. korporátního bubnování je zaměřen především na budování a rozvoj týmů, komunikaci a kooperaci lidí. Buben je totiž dle antropologů nejstarším nástrojem komunikace. Společné bubnování pak tedy představuje nejstarší formu týmové komunikace. Rytmus je z tohoto hlediska považován za univerzální jazyk, který dokáže přesáhnout rozdíly mezi lidmi týkající se národnosti, pohlaví, věku, rasy i profesních nebo sociálních rozdílů. Při posledním výstupu Original Rhythm Teamu na této akci byli ke korporátnímu bubnování přizváni také oba moderátoři.

    Již tradičně na vyhlášení cen Žihadlo roku vystoupilo pěvecké duo Two Voices (FOTO: Lucie Celbová)Program slavnostního večera ukončilo vystoupení pěveckého dua Two Voices, které se za tři roky existence soutěže „Žihadlo roku“ stalo již nezbytnou a velmi oblíbenou „rekvizitou“ slavnostních vyhlášení těchto cen. Za názvem „Two Voices“ se skrývá hudební těleso složené z mezzosopranistky Edity Adlerové a šansoniérky Jany Rychterové. V jejich repertoáru posluchači naleznou písně, které se pohybují na pomezí několika žánrů – klasické hudby, lidových písní a sefardských písní. Jiné skladby zase pocházejí přímo z autorského pera zmíněných dam. V poslední době se „Two Voices“ zaměřují více na klasickou hudbu, které doprovází texty Jany Rychterové. Při svých vystoupeních používají též prvky velmi osobitého humoru, jež neváhají vložit i do podání takových skladeb, jako je například Beethovenova „Osudová„.

    Štěpánka Duchková se společností Neziskovky.cz již delší dobu spolupracuje (FOTO: Lucie Celbová) Žihadlo roku“ zůstává doposud jedinou soutěží v České republice, která je zaměřena na ocenění veřejně prospěšných kampaní realizovaných neziskovými organizacemi. Společnost Neziskovky.cz ji organizuje už od samého vzniku soutěže, tedy od roku 2007. Moderátorka Štěpánka Duchková se společností Neziskovky.cz spolupracuje již od roku 2005. Jako lektorka se podílí například na vedení workshopu zaměřeného na mediální trénink. Dostatečnou kvalifikaci pro práci v tomto oboru potvrzují nejen její zkušenosti z oblasti moderování, ale rovněž i současné působení na VŠE v Praze, kde přednáší na Katedře obchodního podnikání a komerčních komunikací.

    Autor