Týden pro inkluziMezinárodní akce „Nesedávej panenko v koutě aneb Týden pro inkluzi“ proběhne v týdnu od 29. září do 5. října 2008.
    Čeští žáci mají nedostatek zkušeností se spolužáky se zdravotním postižením. Je načase to změnit. Většina českých žáků se zatím ve svých třídách nesetkala se spolužáky se zdravotním postižením nebo s jiným znevýhodněním. Zkušenost vzájemné spolupráce chybí dokonce více než polovině z těch, kteří mají takového spolužáka ve třídě. Přitom pokud zdravé děti mají společné zážitky s dětmi s postižením, většina z nich hodnotí tuto zkušenost jako pozitivní.
    Tyto informace vyplynuly z nedávného výzkumu, který zpracovalo občanské sdružení Rytmus.

    Přínos i pro zdravé děti

    „Výzkum nám potvrdil, že 57 % žáků, kteří mají zkušenost se vzájemnou spoluprací se žákem s postižením, hodnotí tuto zkušenost pozitivně. Jen 18 % žáků vnímá spolupráci spíš negativně,“ interpretuje výsledky výzkumu Pavla Baxová, ředitelka občanského sdružení Rytmus.

    Výzkum probíhal v loňském roce v celé České republice, a to na 21 základních školách, které mají zkušenosti se začleňováním žáků s postižením. Záměrem výzkumu bylo zaznamenat aktuální situaci v začleňování žáků s postižením do běžných základních škol z různých uhlů pohledu, tedy z hlediska ředitelů, učitelů, asistentů, rodičů, spolužáků i samotných žáků s postižením. „Výsledky ukázaly, že současný školský systém nevytváří dobré podmínky pro začleňování dětí s různými možnostmi do běžných tříd a škol. Pouze zřídkakdy jsou uplatňovány alternativní vyučovací techniky, které zapojení dětí s postižením lépe umožňují,“ konstatuje Baxová.

    Nesedávej panenko v koutě aneb Týden pro inkluzi

    Hlavním cílem této akce je podpořit vznik škol, které budou připraveny kvalitně vzdělávat všechny své žáky a studenty bez ohledu na míru a druh postižení, národnost či jiné odlišnosti od většinové společnosti

    „Týden pro inkluzi“ se uskuteční v termínu 29. 9.–5. 10. 2008 na území celé České republiky a v dalších evropských zemích. Společně jej vyhlašují občanské sdružení Rytmus o.s. a Quip – Společnost pro změnu.

    Připojte se

    Připojit se k akci a uspořádat vlastní program mohou všechny školy, poskytovatelé sociálních služeb, dětská a mládežnická volnočasová zařízení, kulturní i jiné organizace, které chtějí myšlenku inkluze podpořit. Společné aktivity lze vyvíjet přímo ve výuce, při výtvarné, dramatické, hudební, sportovní, poznávací i jiné společné činnosti, v rámci návštěvy divadelního představení, koncertu apod. Příklady těchto aktivit a inspiraci pro ně lze nalézt na webových stránkách

    www.inclusion.rytmus.org


    Děti nemají zkušenosti s postiženými spolužáky...Hlavní myšlenkou Týdne pro inkluzi 2008
    je poukázat na důležitost vytváření inkluzivního prostředí v našich školách a komunitách, ocenit různorodost a hledat způsoby překračování překážek v učení a zapojování se do života školy, ale i všeobecněji do společenského života.
    Všechny typy škol, domovy sociálních služeb, kulturní a umělecké spolky a mnoho dalších volnočasových, ziskových i neziskových organizací v celé České republice a dalších evropských zemích se zapojí do propagace dobré praxe v oblasti inkluze – začleňování lidí s postižením do společnosti. Naší společnou snahou je zasadit se o změnu v sociální politice, která bude vést k uznání a vstřícnému postoji k lidské různorodosti.

    Hlavním cílem je upozornit na důležitost vytváření inkluzivního prostředí ve společnosti. Společně chceme podpořit myšlenku školní inkluze – začleňování žáků s různým typem znevýhodnění do klasických základních a středních škol.
    V naší společnosti je mnoho dětí, mladých i dospělých, kteří mají zkušenost s vyloučením z komunity, z důvodu uzavřenosti postojů k chudobě, kulturnímu prostředí, postižení, poruchám učení či chování, sociálnímu zázemí, rase, pohlaví nebo sexuální orientaci.
    Jedním z cílů „Týdne pro všechny“ je zviditelnění hlasů dětí a mladých lidí, ale taky ředitelů, učitelů, rodičů a osobností, které podporují inkluzi.
    Snahou je oslovit veřejnost, poukázat na potřebu rozvoje společného vzdělávání a stanovit si společný cíl postupného snižování segregace nejen ve školách, ale i ve společnosti všeobecně.

    #inkluze #socialnizaclenovani #postižení #handicap #děti

    #inkluze #socialnizaclenovani

    Sociální začleňování (inkluze) z pohledu organizací pracujících s dětmi a mládeží je začlenění sociálně nebo zdravotně hendikepovaných dětí a mládeže do volnočasových aktivit pořádaných spolky, oddíly, kluby… apod. Cílem přitom je, aby se stali aktivními a rovnoprávnými členy skupiny. Česká rada dětí a mládeže (ČRDM) toto sociální začleňování podporuje prostřednictvím rozvoje způsobilostí, dovedností a schopností vedoucích, dobrovolníků a dalších spolupracovníků pracovat s dětmi a mládeží se specifickými potřebami v rámci volnočasových aktivit. Vytváří informační prostor pro sdílení zkušeností a předávání informací o aktivitách podporujících inkluzi dětí a mládeže.

    Autor